مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد گفت: در حال حاضر در استان یزد پرونده ۵۵ هزار بیمار دیابتی در سامانه سیب ثبت شده و تعداد زیادی از مبتلایان هم در مراکز درمانی دیگر استان،درمان خود را پیگیری می کنند. 
کد خبر: ۱۱۳۶۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳ 07 November 2023
 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، روح الله عرب اظهار کرد: 25 هزار یزدی از دیابت خود بی اطلاع هستند و بر اساس آخرین مطالعات، استان یزد بر اساس شاخص ای-وان-سی (شاخصی که میانگین قند خون بیمار در دو تا سه ماه گذشته را نشان می دهد) رتبه اول را در کشور داراست اما به لحاظ آگاهی و پوشش درمانی دیابت، رتبه خوبی را داریم و در جایگاه هشتم کشوری هستیم.
 
وی  با اشاره به در پیش بودن هفته جهانی دیابت(20 تا 26 آبان ماه)، شعار امسال را «دیابت؛ شناخت خطرات، اقدام موثر» عنوان کرد و گفت: برگزاری جشنواره غذای سالم، بازدید انجمن‌های مختلف دانشجویان از مرکز تحقیقات دیابت، برگزاری اردوی جهادی تیم پزشکی و آموزشی در منطقه ساغند و برگزاری سلسله نشست‌های تبیینی از جمله برنامه‌های تدوین شده ویژه روز جهانی دیابت در استان هستند.

وی همچنین از راه اندازی کلینیک پیگیری در این مرکز در سال جاری خبر داد و گفت: در این کلینیک مبتلایان به دیابت و روند درمان آنها مورد بررسی و پیگیری قرار می گیرد .
عرب با بیان اینکه برای مهار دیابت نیاز به عزم جدی و مشارکت مردم و دستگاههای مختلف است؛ اظهار امیدواری کرد هر فرد با خودمراقبتی که شامل تغذیه سالم ، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن ،افزایش تحرک بدنی و عدم مصرف دخانیات است ،گام موثری در پیشگیری از دیابت بردارد .
در ادامه این نشست معاون فنی مرکز بهداشت گفت: درمان موثر، تنها ۲۶ درصد بیماران دیابتی در استان را شامل می‌‍شود و ضرورت دارد با اهتمام بیشتر به درمان موثر دیابت، از بروز عوارض این بیماری پیشگیری شود چرا که بخش عمده ای از درمان موثر، مربوط به خودمراقبتی است.
 مسعود شریفی اظهار داشت: در طرح تامین سلامت کارکنان یزد نوین ( تسکین ) در یکسال گذشته حدود ۹ هزار نفر از کارکنان دولت در زمینه ابتلا به بیماری های غیرواگیر خطر سنجی شدند .
مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی هم در این نشست گفت: خوشبختانه به دنبال برنامه ساماندهی توزیع انسولین، در تامین و توزیع این دارو مشکلی در استان وجود ندارد و در مدیریت مصرف داروهای دیابتی گام مثبتی برداشته شده است.
 مجید رجایی افزود: هرچند در تامین برخی داروهای خاص بیماران دیابتی مانند داروهای پیوند کلیه کمبودهایی وجود دارد ولی این داروها در برخی داروخانه‌ها دردسترس است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار